Vadå resfeber?!?!



Vi börjar imorgon (19onde) med att åka till Malmö. Därifrån hoppar vi på ett nattåg (där vi har bokat sovplats) till Berlin kl 21:08 och kommer anlända till Berlin kl 06:04 på Fredagmorgon. Vår första plan är att stanna i Berlin enda till söndag. Vet inte mycket om Berlin, men prio nummer ett är naturligtvis att se Berlin-muren och Mikki (den lilla jusist-nörden) ville se Riksdagshuset. Annat som vi kommer svänga förbi är typ TV-tornet.

Ifrån Berlin fortsätter vi vår resa till Amsterdam. Där kommer vi strosa runt ca en dag innan vi fortsätter med snabbtåget till Paris. Resan sägs ta ca 12 timmar, så vi kommer bli rätt rumpömma innan vi är framme. Någon gång på Tisdagen den 24e får ni skänka en tanke till mej när jag bestiger Eiffeltornet. Andra sevärdheter som är värda att kasta ett öga på i Paris är Louveren, Notre Dame, Versailles samt Triumfbågen. Vi ska vara riktiga turister med andra ord! Ifrån Paris är planen ännu lite oklart, men vi tänker att Vafan’ nu är det dags för lite sommar, sol och bira, så vi tänkte ta en sväng via Franska riveran. Blir några dagars lata soldagar och svänga på dom lurviga. Nattlivet där känns inte helt fy skam, and as u all know by now så är jag inte omöjlig på den fronten!

När vi säger Tack och Hej till fransmännen styr vi kosan vidare mot Spanien och Barcelona är i sikte! Jennifer och två andra tjejer från Vasa kommer att befinna sig där så vi möter upp dom. I Barcelona antar jag att det inte blir mycket sevärdheter och turistande utan där riktar vi mer in oss på nattlivet. Party and party and party and party. Har dock hört att ficktjuvarna i Barcelona är hala jävlar och kan lätt sno allt man äger och har av en utan att man hinner blinka. Men vi är medvetna om den biten, så det är bara att använda lite sunt förnuft och vara extra vaksam.

Ännu oklart om det blir ett till stop i Spanien eller om vi fortsätter direkt över till Italien med en färja som heter Super-fast-ferries. Ryktas om att den inte är speciellt superfast utan det blir en båttur på ca 18 timmar. Denna färja kan man ju –Tack och lov- inte jämföra med Finlandsfärjor, så vi slipper väl finska turisterna och sataanaperkele. Lapa sol på soldäck samt sippa på fruktiga drinkar känns helt okej för min del faktiskt. . Vi anländer till Rom (utan förhoppningsvis illamående av vare sig båtsjuka eller av annat) och det är dags att turista igen. Tydligen backpackers samlingsplats och en hel del att se. Hur vi ska kunna kommunicera med Italienare är ett senare problem (enda jag kan på italienska är Ciao Bella, vilket betyder hej snygging) Men det blir iaf en tripp via Spanska trappan och Colosseum.

Nästa stop; VENEDIG. En av mina höjdpunkter på hela resan. Hört att det dock är väldigt smutsigt. Blir ju naturligtvis en vända på en Gondol när man ändå är på plats. Sen mina vänner är det dags att åka Super-fast-ferries igen, på superfast 37 h. Denna gång har vi näsorna vända mot Grekland som då är sista landet vi besöker. (blir 6 stycken allt som allt) Där tar våra Interrailkort slut så då blir det väl båtluff som gäller (och Athen) Vi tänker oss mindre fiskeöar där vi får ut det man vill få ut av Grekland. Blått vatten, vita stränder och vita hus samt åsneridning (hihi). I Grekland tänkte vi fiska lite firre samt dyka från båtar, lapa sol och återigen dricka en och annan kall.

Nu har jag resfeber så jag skakar och nerverna är ur spel. Inväntar min resepartner och jag har på känn att jag inte kommer sova många timmar inatt.
Ska bli kul att sen eftersom se hur mycket av det jag skrivit vi faktiskt kommer att göra och hur mycket ändring på planeringen det blir.

NU KÖR VI. PUSS & KRAM


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad roligt det låter :) Vad får man betala för resorna endast?

2011-05-19 @ 07:11:16
Postat av: axoo

Herregud vad kul ni kommer ha!

Kom hem från barca idag, och kan med lätthet säga att det var bästa stället jag upplevt. Men, som du redan hört - ficktjuvarna är snabba och överallt. Såg flera bli bestulna varje dag. Och kom ihåg, nattetid är det inte bra att lita på vem som helst - vi tänkte nästan bli rånade av en som lovat guida oss till vårt hostel. Men annars, är det superbt.

Och, jag har aldrig förstått detdär med att venedig är smutsigt - cause its not!

Ha så kul, och kom hem helskinnade. Hoppas på uppdatering här lite ibland :D

2011-05-25 @ 12:25:37
Postat av: Rasmus

Blogga mer direkt du har möjlighet! take care o have fun :)!

2011-05-26 @ 14:19:33
URL: http://rasmus.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0